Recunoașteți personalitatea?

Naționalist?

– În tinerețe ați fost director de studii în Ministerul Economiei Naționale și puteți spune că aveați atunci o meserie. Astăzi la 88 de ani ce meserie credeți că aveți în societatea românească?

Dacă există o știință a națiunii, eu de meserie sunt român!

Nu, „doar” patriot.

Despre proști…

– Uite, eu cu proștii m-am lămurit. Eram odată cu Iancovescu, actorul. Vorbeam despre proști. Proștii, zic, reprezintă ideea de repetiție goală, o iau totdeauna de la început. Sunt invariabili ca orice lucru neînzestrat, nu au culoare. Dar Iancovescu îmi spune «Proștii sunt variabili. Eu am un prieten – și de câte ori îl întâlnesc, e mult mai prost decât îl știam»

Dualismul politi-economic

– Ați trăit și alte ispite în viață. Printre acestea, tensiunea dintre politic și economic v-a preocupat multă vreme.

– Păi am fost în Ministerul Economiei Naionale… Politicul este legat de setea de putere, iar economicul este lupta de interese. Știi cum văd eu diferena dintre omul politic și cel economic? Omul politic este vulturul de sus, iar jos – negustorul, o rață care se uită la el.

Etape ale vieții

– Perioada stângistă din tinerețe – am putea s-o trecem și pe ea printre erezii?

– Știu eu? În vremea mea, circula o vorbă: dacă cineva până la treizeci de ani nu e democrat și de stânga, nu are inimă; dacă peste treizeci de ani nu e conservator și de dreapta, e tâmpit!

Republică religioasă?

– Ați început să vă apropiați de creștinism chiar în perioada de stânga?

– Visam o republică religioasă, ceea ce e o absurditate. Religia e legată de aceste dou mari principii: Principiul monarhiei și Principiul ierarhiei. Călcate acestea, se realizează spiritul de cireadă umană. Eu raportez religia și la cantitatea de ordine etico-socială posibilă prin prezența ei… E adevărat: eram oleacă agitat în tinerețe. N-am putut suporta mizeria umană. Poziția mea la stânga a avut numai un caracter pamfletar, nu și teoretic. Mi-a plăcut ce mi-a zis Cioran, la cafenea, când eram neliniștit. Zic: ce facem, mă Emile, cu nefericiții lumii? Zice: să nu confiscăm atributele lui Dumnezeu; să-i lăsăm în grija Lui!

Revoluția

– Aveați uneori idei «revoluționare»? Gândeați că e posibilă o rezolvare a mizeriei sociale prin revoluție?

– Revoluția e o înaintare pe loc. Nimic nu mai poate fi inventat după facerea lumii; doar dacă te situezi în afara ei și creezi o lume nouă. Ce de timp a pierdut generația mea cu ideea de revoluție, când de fapt revoluția nu adaugă nimic Ideilor lui Platon! Orice revoluționar e ridicol. Vorba–ceea: «Mereu răsare–același soare, mereu trăiesc aceiași proști.»

Prietene, știi cine ar putea fi autorul acestor sentințe? Nimeni altul decât Petre Țuțea. Citate din cartea Jurnal cu Petre Țuțea.

De neocolit: „Între Dumnezeu și neamul meu”.

Comentează

